Monitoring za pośrednictwem kamer w miejscu pracy jest dopuszczalny tylko wtedy, gdy pracownicy zostaną poinformowani, że są monitorowani. Kamery nie mogą być instalowane w pomieszczeniach, w których pracownik może oczekiwać zachowania prywatności. Przy tym musi istnieć usprawiedliwiony cel zainstalowania kamer, a podjęte środki kontroli pracowników powinny w jak najmniejszym stopniu ingerować w ich życie prywatne. Tyle w największym skrócie.

Zasady monitorowania pracowników

Firma to nie program telewizyjny z ukrytą kamerą, dlatego pracownicy muszą zostać poinformowani o tym, jakiego rodzaju monitoring prowadzony jest w firmie. Czy dotyczy on np. obrazu,  dźwięku czy jednego i drugiego. O monitorowaniu należy uprzedzić osoby, które mogą znaleźć się w jego zasięgu. Pracownik powinien wiedzieć, jakie miejsca są monitorowane. Nagrania powinny być przechowywane jedynie przez czas niezbędny dla celów monitorowania, np.  stwierdzenia kradzieży i zawsze powinny być chronione przed dostępem do nich osób trzecich. Pracownicy powinni też wiedzieć, po co monitoring w firmie jest instalowany. Może firma zmaga się z plagą kradzieży? Może z wyciekiem ważnych danych?  A  może chce zwyczajnie ukrócić praktykę wychodzenia pracowników na zbyt długie przerwy na papierosa.

Strefa prywatna dla pracowników

Nie można instalować kamer w miejscach, w których pracownik lub inna osoba, np. klient, może oczekiwać zachowania swojej prywatności, np. w przebieralniach, toaletach czy też pomieszczeniach socjalnych.

Dla własnego bezpieczeństwa pracodawca powinien uzyskać od każdego pracownika oświadczenie najlepiej na piśmie, że wie on o działającym na terenie firmy monitoringu.

Nie ma jednak przepisów dokładnie regulujących zasady rozmieszczania, instalowania i wykorzystywania monitoringu w firmach. Działa jedynie ogólna zasada Kodeksu pracy, która mówi, że pracodawca powinien „szanować godność pracownika oraz innych jego dóbr osobistych”. Praktyka pokazuje jednak, że sądy na ogół uznają filmowanie pracowników bez ich wcześniejszego poinformowania za naruszenie ich dóbr osobistych.

Ochrona danych osobowych

Dostęp do nagrań pochodzących z monitoringu w miejscu pracy zgodnie z art. 37 Ustawy o ochronie danych osobowych mogą mieć tylko osoby upoważnione przez administratora. Nagrania powinny być odpowiednio zabezpieczone, tak by nie dostały się w nieodpowiednie ręce, co mogłoby skutkować ich nielegalnym wykorzystaniem.

Ze względu na konieczność przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych administrator danych osobowych, czyli pracodawca,  powinien określić w polityce bezpieczeństwa firmy, jak długo będą przechowywane nagrania, a także wskazać czas, po jakim będą te dane niszczone.